Gemert Vorstendom

Gemert is een eigenzinnig kasteeldorp waar altijd iets te doen is. De ideale pleisterplaats voor een lang of kort verblijf. Gelegen in het Land van de Peel en de Brainportregio. Op nog geen half uurtje rijden van de meeste omliggende dorpen en steden.

Eigenzinnig kasteeldorp

Eeuwenlang was Gemert een onafhankelijke vrijstaat, een vorstendom waar een machtige Europese ridderorde de regels bepaalden samen met landheren en lokale adel. Gemert is daardoor geen standaard Brabants dorp met brave burgers. Maar een unieke bestemming met eigenzinnige lui die overal iets van vinden. En die er voor zorgen dat inwoners, ondernemers, passanten en toeristen hier nog altijd iets te doen hebben!

Eenmaal in Gemert ontdek je namelijk altijd weer iets nieuws.
Historische handelswegen, paadjes, gangetjes en kruidentuinen waarvan je er nergens zo veel vindt als hier. Een uitgebreid winkelaanbod en gezellig horecaplein met uitzicht op een imposant kasteel midden in het centrumhart.
Talloze monumenten. Het populaire Boerenbondmuseum, de dorpscamping en de Vlindertuin op loopafstand van het centrumhart.
Lokale en internationale helden zoals de vorsten, ridder Rutger, de heilige losbol maar ook de vele kunstenaars en ‘bekende Gemertenaren’ voor wie Gemert nog altijd een thuis is.

Hier ben je niet zomaar

Gemert heeft een uniek en rijk verleden dat je terugziet in het straatbeeld en de manier waarop de mensen met elkaar omgaan in dit unieke en eigenzinnige stukje Nederland. In Gemert wordt nog altijd hard gewerkt, gefeest en goed samen geleefd. Hier is nog altijd ruimte voor nieuwe kennis en ideeën, kun je nog altijd doen waarin je gelooft. In Gemert voel je je welkom. En in Gemert ben je niet zomaar.

Kijk naar het filmpje!

Kunstmarkt Gemert

De kunstmarkt op 15 Augustus 2021 gaat helaas niet door. De nieuwe datum is 21 augustus 2022.

VVV Heerlijck Vrij Gemert-Bakel heeft in samenwerking met Stichting Gemert- Bakel Toerisme en Recreatie en stichting Gidsengilde Gemert-Bakel een kunstroutekaart ontwikkeld. Deze kaart bevat kunstwerken in de openbare ruimten van de gemeente Gemert-Bakel.
Ook wordt er een beknopte geschiedenis van de zeven kernen weergegeven. Daarnaast treft u een overzicht aan van de kunstwerken in de openbare ruimte met een korte beschrijving. De kunstroutekaart is verkrijgbaar bij VVV Gemert-Bakel.

MAC St.Christoffel

De MAC St.Christoffel in Gemert is bekend voor het organiseren van grote internationale motocross-wedstrijden voor de (semi-)professionele rijders waarbij ook al diverse wereldkampioenen aan de start hebben gestaan.

De Heerlijckheid Gemert-Bakel bestaat uit 7 Kerkdorpen. Gemert, Bakel, De Mortel, Handel, Elsendorp, De Rips en Milheeze. Ieder dorp heeft zijn eigen rijke historie. Elk dorp is hier uniek. Klik hier voor een korte introductiefilm over Gemert-Bakel: 'Kom ook naar Gemert-Bakel'. Het is zeker de moeite waard om de kerkdorpen te komen bezichtigen. Voor een dagje uit, een weekendje weg of een overnachting in de natuur. In Gemert-Bakel is voor volwassenen en kinderen van alles te zien, te doen en te beleven.

Volg Gemert-Bakel op social media - Tips, inspiratie en de laatste nieuwtjes