De Mortel

De Mortel is een kerkdorp van de gemeente Gemert-Bakel in Noord-Brabant. Op 1 januari 2007 telde het dorp 1547 inwoners.

Zoals in veel Brabantse dorpen is in De Mortel de uit 1904 daterende kerk beeldbepalend. Langs de doorgaande weg staat een beeld met de Mortelse varkenshouder, "De Berenleider". Dit beeld is een van de vele creaties van de Gemertse kunstenaar Toon Grassens. De bebouwde kom wordt aangekondigd met een bord waarop de spreuk 'De Mortel een (h)echt dorp'.

Veel activiteiten vinden plaats op de dorpsweide met daarop een achthoekige kiosk. De Mortel wordt omgeven door een agrarisch cultuurlandschap met bossen, akkers en beekdalen. Er zijn talrijke fiets- en wandelpaden. Het 'Mortels ommetje' is een fietsroute door het dorp en het buitengebied.

In de bossen van De Mortel aan de Hemelsbleekweg staat een 128 meter hoge toren van KPN.

Manege Het Zwarte Water

Ons manegebedrijf is uiterst geschikt voor het beoefenen van de paardensport in de breedste zin van het woord voor zowel beginnende als gevorderde ruiters. Zo beschikken wij over drie rijhallen, twee buitenpiestes met Agterberg bodem en grote uitrij mogelijkheden. De vele facetten van het paardrijden worden hier op ons recreatiecentrum beoefend waaronder dressuur, springen en free style. Wij bieden plaats voor zowel wedstrijd en recreatie ruiters. Tevens vinden er wekelijks wedstrijden plaats.

Manege De Stap

Pony- en paarden manege De Stap, zowel mens- als diervriendelijk
Welkom op de website van manege De Stap! Hier kunt u informatie vinden over onze pony- en paardenmanege en de activiteiten die er plaatsvinden.
Bij ons staat zowel paard- als mensvriendelijkheid centraal. Met dit in het achterhoofd kunnen wij u of uw kind(eren) leren omgaan met paarden en uiteindelijk paard te rijden. Dit doen wij met behulp van onze gediplomeerde instructeurs.
Daarnaast bieden wij een groot aantal paarden- en ponystallen te huur aan. Hier doen wij ons best uw viervoeter zo goed te verzorgen dat hij of zij zich hier ook thuis gaat voelen.

Kruidentuin de Sprenk

De Sprenk

"De Sprenk" is het kennis- en opleidingscentrum op het gebied van  gezondheidsbevorderende kruiden, wilde planten en voeding. Dit zowel de teelt en de verwerking van deze planten.

De Heerlijckheid Gemert-Bakel bestaat uit 7 Kerkdorpen. Gemert, Bakel, De Mortel, Handel, Elsendorp, De Rips en Milheeze. Ieder dorp heeft zijn eigen rijke historie. Elk dorp is hier uniek. Klik hier voor een korte introductiefilm over Gemert-Bakel: 'Kom ook naar Gemert-Bakel'. Het is zeker de moeite waard om de kerkdorpen te komen bezichtigen. Voor een dagje uit, een weekendje weg of een overnachting in de natuur. In Gemert-Bakel is voor volwassenen en kinderen van alles te zien, te doen en te beleven.

Volg Gemert-Bakel op social media - Tips, inspiratie en de laatste nieuwtjes