Markt Groen Deurne

zondag 8 september

Een markt op het gebied van natuur, milieu, voeding, biodiversiteit, alternatieve energie en duurzaamheid.

Duurzaamheid en nieuwe energie
De Ossenbeemd ontwikkelt zich steeds verder als centrum voor duurzaamheid en dan past op onze jaarlijkse markt  zeker ook aandacht voor duurzaam vervoer. We zijn dan ook heel blij dat Toyota Dealer Oostendorp bereid is deze bijzondere auto op onze kleinschalige markt te showen. Als het gaat om duurzaamheid en nieuwe energie geeft ook Energy Port Peelland acte de présence en zal natuurlijk ook het Energieloket van Energiehuis Slim Wonen open zijn.
Op de markt vind je diverse bedrijven op het gebied…

Duurzaamheid en nieuwe energie
Op de markt vind je diverse bedrijven op het gebied van gezonde voeding, zoals Bijzonder Brabants, Holtens Molen,  en wat te denken van de eetbare insecten van Derix? Het landschapsbeheer krijgt aandacht via sPeelslandschap (waarvan  je in het voorjaar misschien wel een bloemenmengsel hebt ingezaaid) en het voedselbos Heieind. Er zijn bedrijven op het gebied van creativiteit, ontwikkelingssamenwerking, duurzame wijn, etc.

Streekproducten en fair Trade
Op de Markt Groen Deurne is een breed scala aan producten op het gebied van gezonde voeding, fair trade en streekproducten te verkrijgen.

Kinderactiviteiten
Onze eigen schoolgidsen staan weer klaar om met de kinderen aan de slag te gaan. Daarnaast kunnen zij spelletjes doen, stenen en bloempotjes beschilderen of gewoon lekker spelen bij het waterspel of in het speeltuintje. Natuurlijk kunnen ze ook terecht in de Knuffel-Wei of op het blotevoetenpad.

Rondwandelingen
Het bijzondere terrein van de Ossenbeemd met de verschillende thematuinen is natuurlijk tijdens de markt gewoon te bezichtigen. De laatste jaren zijn hier weer heel wat vernieuwingen doorgevoerd.

Algemene informatie
De Ossenbeemd beslaat een terrein van 1,5 ha, grenzend aan het kasteelpark van Deurne en het dal van de Vlier. Het terrein is ingedeeld in verschillende percelen met elk hun eigen inrichting en beheer. Er wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke variatie van inheemse planten en plantengemeenschappengemeenschappen. Bij het ontwerp is daarbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de aanwezige landschapselementen als bomen, struwelen en waterlopen. Dit geeft een verrassende afwisseling en rijkdom in begroeiing. Of men nu komt om de rust te ervaren of om dat bijzondere plantje te ontdekken een bezoek aan de Ossenbeemd is in ieder jaargetijde steeds weer een belevenis.

Uiteenlopende mogelijkheden

Het terrein heeft met een bijenhal, een spannende spiraalberg, een kikkerpoel, een Kabouterpad, een insectenwand, een duurzaamheidcircuit en een bomenpad vele uiteenlopende mogelijkheden voor gezinnen met kinderen en voor schoolbezoeken om op een heel ontspannen manier met natuur en duurzaamheid bezig te zijn. Daarnaast beschikt de Ossenbeemd over een kleine speeltuin met o.a. een waterspel. Groepsbezoeken ook buiten openingstijden mogelijk.

Eigen organisaties
Natuurlijk zijn als van ouds de eigen organisaties van de Ossenbeemd aanwezig met informatie over hun activiteiten en mogelijkheden, zo is de bijenhoudersvereniging St.-Ambrosius actief en zorgt de vogelwerkgroep De Kulert ervoor, dat kinderen hun eigen nestkastje kunnen timmeren. Bij de stands van de Ossenbeemd zelf kunnen belangstellenden alle informatie krijgen over de Ossenbeemd, de mogelijkheden om hier vrijwilligerswerk te doen, de scholengidsen, het duurzaamheidsproject, enz.

Neem contact op

De Ossenbeemd