Vinexwandeling Brandevoort

(7.5 km)

Een wandeling van 7 km door de vinexwijk Brandevoort.
Brandevoort is een curieuze vinexwijk, die zowel associaties oproept met een Hollandse vestingstad als met het Brabantse platteland. De Veste met zijn slotgracht steekt sterk af tegen zijn omgeving.

Een wandeling van 7 km door de vinexwijk Brandevoort.

Als we het over Brandevoort hebben staat op menig netvlies het beeld van een middeleeuwse vestingstad gegrift. Dat beeld is op zich juist, maar toont maar een deel van de vinexwijk. Deze wandeling begint in een stukje Brabants landschap dat de wijk omringt, waarna we in de woonbuurten komen die hier 'buitens' worden genoemd. Vervolgens lopen we langs een kanaal, door een ecologische zone en alweer door een buiten naar de Veste. Dit is het centrum van Brandevoort dat het middeleeuwse beeld het meest oproept. Na de wandeling kunnen we ons de vraag stellen of deze wijk wezensvreemd of typisch Brabants is, waarbij het antwoord waarschijnlijk ergens in het midden ligt.

De wandeling is opgenomen in: De mooiste vinexwandelingen van Paul Kurstjens en Kees Volkers.
De wandelgids is te koop bij boekhandels en op de website van de uitgeverij www.gegarandeerdonregelmatig.nl

Dit ga je zien

Broederwal 2