Berlage Saxophone Quartet

<p>(Scroll down for English) </p><p>&#160;</p><p>Deze voorstelling maakt deel uit van de Speelhuis-serie ZIN. </p><p>&#160;</p><p>#muzikalelevensles &#160;&#160;#meesterwerk &#160;&#160;#Bachsmastermind &#160;&#160;#muzikaaluniversum</p><p>&#160;</p><p>‘Voor ons belichamen de Goldbergvariaties een reis door een mensenleven’, zegt componist Peter Vigh, lid van het Berlage Saxophone Quartet. ‘De Aria – het begin en sluitstuk van de dertig variaties – staat voor geboorte en dood, de bron waaruit we voortkomen en waar we naar terugkeren. Je kan de Aria ook zien als een zon die opkomt en ondergaat. In de variaties proef ik de vreugden en het verdriet van het bestaan. In de zeventiende hoor ik kinderen ravotten op het schoolplein. De eenentwintigste is een rouwstoet. Dit meesterwerk omvat alle dimensies van het leven. Daarom willen, moeten wij het spelen, want deze muziek weerspiegelt de eeuwigheid, dus ook het nu en ons. Die tocht van Aria tot Aria kan ons gemoed reinigen.’</p><p>Een waaier aan stukken bewerkte Vigh inmiddels voor het Berlage Saxophone Quartet. ‘Wat betekent dat ik in de loop der jaren de nodige arrangeer-recepten bedacht, maar geen ervan leende zich voor de Goldbergvariaties. Die vroegen om een eigen aanpak. Ik noem dat maar de Bach-paradox: hij bouwt de stukken op een star wiskundig fundament, maar binnen die dwingende structuur biedt hij ons een oneindige vrijheid. Bekijk de noten en we zien mathematische formules, beluister ze en we raken ontroerd. Dat is het mysterie van de Goldbergvariaties, en de mastermind die erachter schuilgaat.’</p><p>&#160;</p><p>‘Bach werkt met tal van spanningsbogen: binnen de variaties zelf, over het gehele stuk, maar ook in groepjes van drie, en meer. De zestiende variatie is een keerpunt, dan krijgt het ‘verhaal’ een andere wending. En zo kent elk deeltje zijn eigen karakter. In de vijfentwintigste bereik je het diepste dal van verdriet, één variatie later laat Bach ons er weer uitklimmen. Hoe verhouden die twee zich tot elkaar? Daar laat hij ons over nadenken. De Goldbergvariaties bevatten levenslessen nu en later.’</p><p>&#160;</p><p>Voorafgaand aan Bach hoort u het werk Inhale van Peter Vigh dat als een proloog is gecomponeerd, speciaal voor deze gelegenheid.</p><p>&#160;</p><p>Inleiding</p><p>Om 14.15 uur wordt er een inleiding gegeven door Michel Khalifa. Hiervoor kunt u kosteloos een plekje reserveren tijdens het bestelproces.</p><p>&#160;</p><p>Korting met je scholieren- of studentenpas</p><p>Op de dag van de voorstelling, vanaf één uur voor aanvang, kun je als student of scholier een kaartje kopen voor de verleidelijke prijs van € 12,50. Per persoon wordt deze korting op maximaal 1 kaart toegepast. Toon je scholieren- of studentenkaart aan de balie en pak je voordeel!</p><p>&#160;</p><p>**********</p><p>&#160;</p><p>This show is part of our ZIN series. </p><p>&#160;</p><p>#musicallifelessons &#160;&#160;#masterpiece &#160;&#160;#Bachsmastermind &#160;&#160;#musicaluniverse</p><p>&#160;</p><p>The Berlage Saxophone Quartet puts Bach’s Goldberg variations in a new light: in a new arrangement for saxophones and surrounded by a backdrop of luminous cubes, the BSQ brings new life to this masterpiece. The saxophonists work together with light designer Jurjen Alkema (Blauwe uur) and stage director Ria Marks to create an exciting ¨mis-en-scène¨. Alto saxophonist and house arranger Peter Vigh is responsible for a new, tailor-made arrangement which includes eight saxophones played by the four members of the quartet. </p><p>&#160;&#160;&...

Praktische informatie

  Van Tot Toelichting
€ 0

Zondag 6 december 2020 Vanaf 15:00 tot en met 23:59