Voorjaarswandeltocht en Trailrun - AV-LGD

zondag 12 mei

De routes gaan naar het Buntven en richting Bakel. Een leuk actief uitje op Moederdag voor het hele gezin in de natuur

Start- en eindpunt

De Bosschuur in het Zandbos te Deurne.

Afstanden
5 km, 10 km, 15 km, 20 km, 30 km en 40 km.

Starttijden en tarieven
Voor de vroege vogels is starten mogelijk vanaf 7.30 uur. De afstanden 30 en 40 km kunnen tot uiterlijk 10.00 uur inschrijven, de 15 km en 20 km tot 12.00 uur en de 5 km en 10 km tot 14.00 uur.
Het inschrijfgeld bedraagt voor niet-leden € 4,00. Leden van AV-LGD en van de wandelbond KWbN krijgen € 1,00 korting. Kinderen tot 12 jaar lopen onder begeleiding van een volwassene gratismee. Honden zijn welkom, mits aangelijnd. De routes zijn voorzien van pijlen en linten. Tevens ontvangen de deelnemers een uitgebreide kleurrijke routebeschrijving.

De sponsor Adventure Store
is aanwezig op de …

Start- en eindpunt

De Bosschuur in het Zandbos te Deurne.

Afstanden
5 km, 10 km, 15 km, 20 km, 30 km en 40 km.

Starttijden en tarieven

De sponsor Adventure Store
is aanwezig op de startlocatie. Hier kun je terecht voor advies en kunt u uw vragen stellen over wandelen en wandeluitrusting. Alle wandelaars ontvangen een kortingsbon te besteden bij Adventure Store Helmond. Het inschrijfgeld wordt dan terugverdiend door de korting van 15%.

Routes
Dit jaar gaan de routes door de natuur via Groot Bruggen naar Bakel en Milheeze.
- De kortste afstand van 5 km blijft in het Zandbos. Midden in het Zandbos ligt het Buntven. In de kwetsbare oeverzones groeien moerasplanten zoals veenpluis, moeraswolfsklauw en het vleesetende plantje de kleine zonnedauw.
- Voor de 30 en 40 km wandelaars is bij de het eerste rustpunt bij handboogvereniging Stichting Willibrordus Milheeze. De leden schieten hier twee avonden in de week hun pijlen af. De wandeling wordt vervolgd naar Nederheide. Dit gebied heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een afwisselend bos en een stukje nieuwe natuur aan de rand van het zandwinningsgebied. Zo zijn de Bakelse Plassen ontstaan. Een aantal poelen zijn speciaal gemaakt voor kikkers, padden en salamanders. Dopheide en struikheide komen beide voor. Midden tussen de plassen is een vogelkijkhut. De zandberg wordt druk bezocht door de oeverzwaluw. Dit kleine vogeltje heeft in de oeverwand zijn nest uitgegraven. De aangrenzende golfbaan is naadloos in het natuurlandschap opgenomen.
- Bij Landgoed Bakel komen de routes van de 15 en 20 km samen bij het rustpunt restaurant De Mert in het verpleeghuis Sint Jozefsheil van De Zorgboog. Bij de Bakelnaren is het bospark nog steeds bekend als 'het sanatorium.' Het is in 1945 in gebruik genomen. Nonnen van een Weense orde verpleegden destijds tbc-patiënten. Op het terrein staat nog een tbc-huisje. Voor bewoners en bezoekers is er een dierenpark en vlindertuin. Het kabouterbos wordt bewoond door honderden vrolijke kabouters. Tot slot is er een miniatuur openlucht modelspoorbaan.
- Net buiten de kom van Bakel ligt het volgende rustpunt voor de 40 km wandelaars en trailrunners: het koffiehuis ’Buitenuit'. Hier kun je genieten van de parkachtige tuin met bloemen en de moestuin. De laatste pauze is bij Green Valley Estate. Er worden in dit weekend springwedstrijden gehouden onder de naam 'Jump 4 Joy'. Op het hoger gelegen terras heb je onder het genot van een hapje en drankje een mooi overzicht op het paardenevenement. Kortom een gevarieerde, leerzame en ontspannen wandeltocht en trailrun in de natuur. Nu nog een aangenaam zonnetje.

Let op! Parkeren
Bij Green Valley Estate aan de Bruggenseweg 11A.

Green Valley Estate
Bruggenseweg 11 a