Open Atelierdagen in Gemert

19 en 20 mei

Open Atelier Route Gemert 2024
in pinksterweekend van 19 en 20 mei
ook met films en muziek Tijdens de vijftiende Open Atelierroute in Gemert – op zondag 19 en maandag 20 mei –  worden dit keer voor het eerst ook films van Gemertse filmmakers vertoond. En er zijn korte muziekvoorstellingen.

De Open Atelierroute wordt sinds 2004 met Pinksteren gehouden door de Stichting Jan van Gemert.  Aanvankelijk was dat elk jaar en sinds 2014 om de twee jaar. Bezoekers kunnen zowel op eerste als tweede pinksterdag op diverse locaties terecht van 12.00 tot 17.00 uur. Ruim twintig kunstenaars uit de gemeente Gemert-Bakel tonen onder meer schilderijen, foto’s, beeldhouwwerk, keramiek en mode.

Films

De vertoning van film- en videokunst is m…

Open Atelier Route Gemert 2024
in pinksterweekend van 19 en 20 mei

Films

De vertoning van film- en videokunst is mogelijk, omdat De Eendracht een nieuwe installatie voor bewegend beeld in gebruik heeft genomen. De organisatie van de Open Atelierroute heeft enkele (oud)-Gemertenaren uitgenodigd om hun films in De Eendracht te tonen.  Onder meer te zien zijn de films ‘Prince of Muck’ van Cindy Janssen, ‘De blauwe maagd’ van Puck Mickers en de documentaire ‘Van hier, een liedje in streektaal’ van Martijn Kuijten.

Muziek

Ook muziek/zang is een kunstvorm. Zo schilderen kunstenaars hun beelden op doek, maar musici schilderen hun beelden op stilte. De combinatie van muziek en beeldende kunst kan tot verrassende resultaten leiden. Allebei bezitten de kracht elkaar te versterken en inspireren. Op beide dagen tijdens de Open Atelier Dagen zullen diverse muzikanten en zangers in de Harmoniezaal hun ‘kunst’ laten horen.

Loterij

Aan de Open Atelierroute is ook nu weer de traditionele loterij verbonden, waarmee werk van deelnemende kunstenaars te winnen is. Het publiek kan loten kopen voor één euro per stuk of zes loten voor vijf euro. De verloting is na afloop van de Open Atelierroute in de Harmoniezaal op maandag, tweede pinksterdag, om 17.30 uur.

Locaties

De zaal van harmonie Excelsior aan de Vondellaan 53 is dit jaar de centrale ruimte waar de officiële opening en de verloting van kunstwerken plaatsvindt en waar bezoekers een kopje koffie kunnen drinken. Hier exposeert Helmi Maas.
Andere locaties waar de kunst wordt geëxposeerd zijn:
– het naast de Harmoniezaal gelegen KunstLokaal (Vondellaan 49): Henk van Eck, Mariska Vereijken, Ben van de Kruijs, Janine Mickers, Peter van Asseldonk, Foto Expressie Groep Gemert
– Cultuurhuis De Eendracht (St.-Annastraat 60): Film- en videomakers: Puck Mickers, Martijn Kuijten, Cindy Jansen, Dennis Bots, Xippe Hendriks en Ruud Smulders.
– het erachter gelegen jongerencentrum De Bunker (St.-Annastraat 60): Lennart van den Elsen, Erik Streeder, Morrison Grootenboer
– de kapel en de refter van voormalig klooster Nazareth (Hof van Nazareth 53): Stanny Roodselaars en Fritz Hörter, Sandra Blom, Geert van der Sanden
en bij zeven kunstenaars in hun ateliers aan huis:
– Churchill-laan 7: Melanie Hermans, Jacobine Bekkers
– Fielepien 4: Nicole van Oss
– Heuvelsepad 44: Francine van Dijk
– Kromstraat 1: Diny Timmers
– Pandelaar 97: Karin Snijders, Tim van den Heuvel
– Louis Couperusstraat 17: Toos Vos
– Oude Kerkbaan 10, Milheeze: Marc van der Heijden

Op deze website vindt u portretten van de kunstenaars die in 2024 deelnemen aan de Open Atelier Route Gemert en foto’s van hun werk.

de Eendracht Gemert
St.Annastraat 60St.Annastraat