Lambertuskerk

Interieur Lambertuskerk Helmond

Dit is de moederkerk van alle Helmondse kerken: de H. Lambertus is patroon van de stad Helmond. Al in de Middeleeuwen stond op deze plaats aan de Markt een kerkgebouw. De Sint-Lambertuskerk is een kerk in neogotische stijl, gebouwd in de periode 1856-1861 ter vervanging van de middeleeuwse kerk op dezelfde plaats.
De kerk, een driebeukige kruisbasiliek, werd ontworpen door architect Theo Molkenboer en wordt gekenmerkt door veelhoekige bakstenen pijlers en een achtkantige toren. De middeleeuwse toren van de voorganger bleef behouden maar kreeg een nieuwe buitenlaag met neogotische details en een nieuw achtzijdig bovendeel.

Het interieur van de Lambertuskerk bevat een ho…

Het interieur van de Lambertuskerk bevat een hoofdaltaar van het atelier Cuypers in Roermond, een achttiende-eeuwse preekstoel gesneden in barokstijl en neogotische kerkbanken. Naast muurschilderingen van E. Perey bevindt zich in het gebouw een in 1773 gebouwd barokorgel van de hand van G. Robustelly. In het torenportaal bevinden zich twee grafzerken uit de zeventiende eeuw.

In 2021 is de kerk gerenoveerd en zijn de muurschilderingen in de zijbeuken gerestaureerd.

Er worden regelmatig concerten op het Robustelly orgel gegeven. Zo is er de traditionele zomerserie in de maanden juni, juli, augustus en september, telkens op zondagavond om 20:00u. Daarnaast vinden er in de zomer marktbespelingen plaats op zaterdagmorgen om 11:30. En in de adventperiode zijn er speciale adventsconcerten op zaterdagmiddag, met koffie, thee en warme chocolademelk. De concerten zijn gratis en vrij toegankelijk. De Robustelly Society Helmond heeft een eigen website. Hier staat het overzicht van alle orgelconcerten en andere activiteiten rondom het beroemde Robustelly orgel in de St. Lambertuskerk te Helmond.

De directe omgeving van de Lambertuskerk kent een intiem hofje, de Lambertushof

De kerk is te bezoeken op zaterdagmiddag van 12:00-16:00 uur.

Kerkstraat 51
5701 PL Helmond

• Elke maandag gesloten
  • Elke dinsdag gesloten
  • Elke woensdag gesloten
  • Elke donderdag gesloten
  • Elke vrijdag gesloten
  • Elke zaterdag 12.00 - 16.00 uur
  • Elke zondag gesloten
  • De kerk is van mei tot en met september te bezoeken op zaterdagmiddag van 12:00-16:00 uur.

Neem alvast een kijkje